The Coptic Orthodox Church of Egypt

The Church News this week …

  

Thomas Sunday                                  April 19, 2015

الكنيســـة هــذا الأسبــــوع ....

 

أحد توما                                      19 أبريل 2015

  

“…And that believing you may

have Life in His name”  (Jn 20: 31)

 

Gospel Liturgy: John 20: 19-31

 

By Deacon Andrew Ibrahim

 

+ In this gospel, we often speak of belief and doubt. The disciples believed in Christ’s Godhead while He preached, only to be scattered during His betrayal. We see the Lord’s mercy, as He still makes them witnesses of His resurrection.

+ St. Thomas is seen as the biggest doubter of them all. Yet, all the disciples believed when they saw Him too, correct? What made him different? The Lord wanted to use him as an example…do we realize that Thomas is the one who made requests of the Lord? Thomas is the one who made a request to believe! He also made a request with a pure intention. “Ask and you shall receive…” (Mt 7: 7), versus Judas’ request to sell the spikenard “You ask and you do not receive, because ask amiss, that you may spend it on your pleasures” (James 4: 3) So how do we ask to live a life of belief like Thomas?

+ See the print of the nails. These nails Thomas wanted to see would prove that this was indeed the risen Christ. What else were the nails though? His pain! His suffering! We need to see His suffering in our lives. How do we do that? Every liturgy, when we take communion, we remember His death, and confess His resurrection! When we pray and realize our salvation is because of His scars, we see Him in our daily lives. Remember His suffering for us, because His suffering made salvation possible! “Then beware, lest you forget the Lord your God and serve Him…” (Dt 6: 12). **Remember, remember, how for you, your Savior surrendered**

+ Put your finger in the nails. Thomas wanted to feel Christ’s wounds. In our lives, are we willing to touch His wounds by facing our own? Our weaknesses, our infirmities, these are all the sufferings we face every day. If we want to live a life of belief, we need to endure and show our belief with our own wounds! The spiritual bruises make us stronger and wiser. Christ Himself came back different after the Resurrection. He came back in a glorified form! “I have been crucified with Christ; it is no longer I who live, but Chrst lives in me…” (Gal 2: 20). **Endure your pain, for Christ will never let us suffer in vain.**

+ Put your hand in His side. What came out of His side? Blood and water. We need blood AND water to live! The blood of redemption and the fountain of Life! Living water! When we put our hands in His side, we are washed, but our thirst for Him is quenched! So how do we do this? Immersing ourselves in His word, filled with the sacraments, partaking in fellowship. When Thomas put his hand in His side, his thirst for knowledge was quenched. “For I will pour water on him who is thirsty…” (Is 44: 3). **Reach for His side, that He may fill you all the days of your life**

 

 

 

"... إذا آمنتم تكون لكم الحياة الأبدية باسمه" (يو20: 31)

 

 

إنجيل القداس: يوحنا 20: 19-31

 

للشماس أندرو إبراهيم

 

 

+ فى هذا الفصل من الإنجيل، كثيراً ما نتكلم عن الإيمان والشك. إن التلاميذ آمنوا بألوهية السيد المسيح بسماع تعليمه ومع ذلك تفرقوا عندما وقعت الخيانة. إن من رحمة الرب أنه رغم هذا جعلهم شهوداً لقيامته.

 

 

 

+ إننا نرى فى القديس توما الشكاك الأكبر، رغم أن التلاميذ آمنوا به عندما رأوه أيضاً، أليس هذا صحيحاً؟ ما الذى يجعل القديس توما مختلفاً؟ إن الرب أراد أن يستخدمه كمثال ... ترى هل تتذكر أن القديس توما هو الذى كان له طلبات من الرب؟ فهو الذى طلب أن يؤمن! وهو أيضاً الذى قدم هذا الطلب بنية صادقة. "إسألوا تعطوا..." (مت 7: 7)، هذا بالمقارنة بطلب يهوذا  أن يباع الطيب "تطلبون ولستم تأخذون، لأنكم تطلبون ردياً لكى تنفقوا فى لذاتكم" (يع 4: 3). إذاً كيف نطلب لنعيش حياة الإيمان مثل توما؟   

 

 

 

 

 

 

+ أنظر إلى أثر المسامير. هذه المسامير أراد بها توما أن يرى البرهان أن هذا بالحقيقة هو المسيح القائم من الأموات. بماذا أيضاً تعبر هذه المسامير؟ آلامه! معاناته! نحن فى حاجة أن نرى معاناته فى حياتنا. كيف لنا أن نصل إلى ذلك؟ كل قداس، عندما نتقدم للتناول، نحن نتذكر موته، ونعترف بقيامته! عندما نصلى وندرك أن خلاصنا هو نتيجة آثار جروحه، نراه فى حياتنا اليومية. نتذكر آلامه من أجلنا فآلامه جعلت الخلاص ممكناً!  "فاحترز لئلا تنسى الرب الذى أخرجك من أرض مصر ..." (تث 6: 12).

**تذكر ، تذكر، كيف أسلم المخلص ذاته من أجلك**

 

 

 

 

 

+ ضع إصبعك فى أثر المسامير. لقد أراد القديس توما أن يشعر بجراحات المسيح. هل نحن على استعداد فى حياتنا أن نلمس جراحاته؟ بأن نتواجه مع جراحاتنا؟ ضعفاتنا، عيوبنا. هذه هى جراحاتنا التى نواجهها كل يوم. إذا أردنا أن نعيش حياة الإيمان، علينا أن نحتمل ونُظهر إيماننا من خلال جراحاتنا. الكدمات الروحية تجعلنا أقوى وأحكم. إن المسيح نفسه جاء مختلفاً بعد القيامة. لقد جاء فى شكل مُمَجّد! "مع المسيح صُلِبتُ، فأحيا لا أنا بل المسيح يحيا فىّ..." (غل 2: 20).

**إحتمل آلامك، لأن المسيح لن يتركنا أبداً نعانى عبثاً**

 

 

 

 

 

 

+ ضع يدك فى جنبه. ما الذى خرج من جنبه؟ دم وماء. نحن فى حاجة إلى هذا الدم والماء لنحيا!  دم الفداء وينبوع الحياة! ماء الحياة! عندما نضع أيادينا فى جنب المسيح، فإنه يغسلنا، ويروى عطشنا إليه! فكيف نضع يدينا فى جنبه؟ بأن نغرق فى كلمته، نمتلئ من أسراره، ونتشارك مع المؤمنين. عندما وضع القديس توما يده فى جنب المسيح، ارتوى عطشه إلى المعرفة. "لأنى أسكب ماءً على العطشان ..." (أش 44: 3).

**أمدد يديك إلى جانبه، وهو سوف يملأك كل أيام حياتك**