The Coptic Orthodox Church of Egypt

The Church this week …

 First Sunday of Mesori       Sunday, August 10, 2014

الكنيســـة هــذا الأسبــــوع ...

 

  الأحد الأول من مسرى              الأحد 10 أغسطس 2014

“The stone which the builders rejected has become the chief cornerstone” (Lk 20: 17)

Gospel Liturgy: Luke 20: 9-19

 

The vineyard which God has planted in the midst of the world is the Church, which offers sweet fruits, while the surrounding world is no more than a desolate and dry desert, “For all that is in the world -- the lust of the flesh, the lust of the eyes, and the pride of life – And the world is passing away and the lust of it; but he who does the will of God abides forever” (1Jn 2: 16, 17).

+ The Church offers sweet fruit that quenches the thirst, fills the appetite, and that brings joy. We are her branches, do we then quench, fill and bring joy? Or are we thorns that hurt and bruise?

+ The vinedresser of the Old Testament, i.e., the servants of the Church of the Old Testament, have violated it, and were hence rebuked by God, Who gave the vine to a new vinedresser, i.e., the servants of the Church of the New Testament, who are us, so do we give the owner of the vine some of its fruit?

+ What is amazing is that God, in His extraordinary humility, does not seek all the fruit, but rather He asks for “some of the fruit”. But we are sometimes under the common illusion that we do not belong to God, and that there is no link between us and Him. This is so since we believe that we owe Him nothing. So if He comes, by Himself or through His servants, asking for fruit, we often deny Him, neglect Him, or simply drag responding to Him!

+ The one who denies God’s request is like the servant with the single talent, who said to his master, “Lord, I knew you to be hard man, reaping where you have not sown” His Lord answered “… cast him into outer darkness” (Mt 25: 14-30).

+ The one who neglects God’s request can be likened to the servant who said “My master is delaying His coming” The Lord said about Him “cut him in two and appoint him his portion with the hyporites” (Mt 24: 45-51).

+ But the one who drag his response, the Lord at least gave him a second chance. Just like the first son who said to His Father “I will not, but afterward regretted it and went” (Mt 21: 28-32). His Father accepted His late fruit.

God is willing to accept our fruit, even if it is incomplete, for He accepts thirty, or sixty, each according to His ability. Will we then awaken and regret the past, just like the first son who eventually obeyed his Father? Do we labor and give the Lord from the fruit of our life, tongue, home, children, and work? Do we give Him, in order to bring joy to His heart, that He may bring us joy a hundred-fold?

"الحجر الذى رفضه البناؤون هو قد صار رأس الزاوية"

(لو20: 17)

إنجيل القداس: لوقا 20: 9-19

 

الكرم الذى غرسه الله فى وسط العالم هو الكنيسة التى ثمارها حلوة، بينما العالم المحيط بها صحراء جافة قاحلة لا تعطى سوى شوكاً وحسكاً، "لأن كل ما فى العالم إنما هو شهوة الجسد وشهوة العيون وتعظم المعيشة .. العالم يمضى وشهوته، أما الذى يصنع مشيئة الله فيثبت إلى الأبد" (1يو2: 16، 17).

 

 

 

 

+ الكنيسة كرمة تعطى ثماراً حلوة تُروى وتُشبع وتُفرح، ونحن أغصانها، فهل نحن نُروى ونُشبع ونُفرح من حولنا؟ أم أننا أشواك تدمى وتجرح؟

 

 

 

+ كراموا العهد القديم، أى خدام كنيسة العهد القديم، إغتصبوا الكنيسة من صاحبها لذلك رفضهم الله، وأعطى الكرم لكرامين آخرين، أى خدام كنيسة العهد الجديد الذين هم نحن، فهل أعطينا نحن لصاحب الكرم من ثمر الكرم؟

 

 

 

 

+ العجيب أن الله فى إتضاعه ومحبته لا يطلب كل الثمر، بل يطلب "أن يعطوه من ثمر الكرم" ولكننا قد نتصور أنفسنا، وهذا يحدث كثيراً جداً، وكأننا لا ننتمى إلى الله، ولا نمت له بأى صلة. ذلك لأننا نظن أنفسنا غير ملزمين بشئ لله. فإذا جاء بنفسه أو فى أشخاص خدامه، يطلب منا ثمراً، فكثيراُ ما نتنكر لطلبه، أو نتهاون فى حقه، أو حتى نماطله!

 

 

 

 

+ فالذى أنكر عليه طلبه مثل صاحب الوزنة الواحدة، قال لسيده "عرفتُ أنك إنسان قاسى، تحصد حيث لم تزرع" فقال عنه الرب "إطرحوه إلى الظلمة الخارجية" (مت25: 14-30).

 

 

 

+ والذى تهاون فى حقه مثل العبد الذى قال "إن سيدى يُبطئ قدومه" قال عنه الرب أنه "يقطعه ويجعل نصيبه مع المرائين" (مت24: 45-51).

 

 

 

 + أما الذى ماطل فقد أعطاه الرب فرصة أخرى مثل الإبن الذى اعتذر أولاً ولكنه "ندم أخيراً ومضى" (مت21: 28-32)، وهكذا عاد وقبل منه الثمر.

إن الرب على استعداد أن يقبل منا الثمر، حتى لو لم يكن كاملاً، فهو يقبل ثلاثين، أو ستين، كل على قدر طاقته. فهل نستيقظ ونندم على ما مضى، مثل الإبن الذى ندم وفعل إرادة أبيه أخيراً؟ هل نعمل ونعطى الرب من ثمار حياتنا، كلامنا، بيوتنا، أولادنا وأعمالنا؟ هل نعطيه ونُفَرِّح قلبه، حتى يعود هو ويُفَرِّح قلوبنا مائة ضعف؟!